dimecres, 3 d’abril del 2013

Before I die, I want... THE POLAROID PROJECT

Perfecto. He tenido la suerte de pillar una polaroid instantánea y quiero hacer una foto... Venga. Será un retrato, vale?. Preparado?. Si?... Hagamos una cosa. Reflexiona un momento. Concretamente piensa que quieres hacer antes de morir y dímelo... Click!. Ya está!. La tengo. He captado tu expresión en el momento exacto en que declarabas en voz alta tu deseo!. Sabes qué haremos? Escribe tu deseo en la foto y yo me la guardaré. Y dentro de un tiempo, cinco, diez, quince, veinte años contactaré contigo porque me cuentes si realmente has hecho lo que tanto deseabas, si estás en camino de lograrlo o bien si has cambiado de parecer o has abandonado tu objetivo...

Before I die I want to
-o lo que es lo mismo, antes de morir yo quiero- es un proyecto que comenzó hace unos años KS Rives y Nicole Kenney, dos artistas estadounidenses que se dedicaron a viajar por los EEUU y la India, polaroid en mano, disparando la cámara mientras preguntaban a retratados que querían hacer antes de morir. Una vez hecha la foto, la persona fotografiada debía escribir su deseo al margen blanco de la imagen y las fotógrafas la guardaban con el compromiso de ir contactando con ellos, vía correo electrónico, a lo largo de los años para averiguar si habían conseguido su objetivo.
La idea surgió de la combinación de tres factores: hacer un pequeño homenaje a la "muerte" de la polaroid -que se dejó de fabricar en 2009-, establecer una especie de pacto o contrato de seguridad con la gente a la que fotografiaban -similar a lo que hacen los psicólogos cuando se enfrentan a un paciente suicida y le piden que, si en un momento determinado piensan seriamente en quitarse la vida, se comprometan a no hacer nada hasta que llegue la ayuda de un profesional. Esta promesa hace que se establezca un vínculo entre el doctor y el paciente de manera que la víctima potencial siente que hay alguien a quien le importa y a quién no puede fallar: hay muchas probabilidades de que en el último instante decida permanecer en vida en base a esta promesa-. Las creadoras de este proyecto confiaban establecer un vínculo similar con los fotografiados y así, darles fuerza si en algún momento se cansan de luchar por su objetivo. Y en tercer lugar, querían invitar a la gente a reflexionar sobre qué es lo más importante de sus vidas, cuáles son las prioridades. Estimular y motivar a los fotografiados para que sean constantes en lo que respecta a sus deseos, estableciendo un compromiso intangible entre el fotógrafo y los fotografiados. Ver tu "deseo" retratado y escrito lo hace más real, pero además, queda "registrado", de manera que el individuo lo tiene más presente y se siente más comprometido a no traicionarse a sí mismo.

Con el tiempo, el hecho de poder ver la exposición The Polaroid Project o de poder hacer un seguimiento a través de su web, nos permitirá comprobar que son muchas las personas que consiguen ver realizados sus deseos y esto, por fuerza, anima a otras personas a perseverar para lograr sus sueños. Todo ello una proyecto muy poético, no creéis?.

Pues bien, ha llegado el momento. Aquí va la pregunta de rigor: a ti, que te gustaría hacer antes de morir?





Perfecte. He tingut la sort de pillar una polaroid instantània i et vull fer una foto... Vinga. Serà un retrat, val?. Preparat?. Si?... Fem una cosa. Reflexiona un moment. Concretament pensa què voldries fer abans de morir i digue-m´ho... Click!. Ja està!. La tinc. He captat la teva expressió en el moment exacte en que declaraves amb veu alta el teu desig!. Saps què farem? Escriu el teu desig a la foto i jo me la guardaré. I d´aquí a un temps, cinc, deu, quinze, vint anys contactaré amb tu perquè m’expliquis si realment has fet allò que tant desitjaves, si estàs en camí d´aconseguir-ho o bé si has canviat de parer o has abandonat el teu objectiu ...

Before I die I want to –o el que és el mateix, abans de morir jo vull- és un projecte que van començar ara fa uns anys KS Rives i Nicole Kenney, dues artistes nord-americanes que es van dedicar a viatjar pels EEUU i la India, polaroid en mà, disparant la càmera mentre preguntaven als retratats que volien fer abans de morir. Un cop feta la foto, la persona fotografiada havia d’escriure el seu desig al marge blanc de la imatge i les fotògrafes la guardaven amb el compromís d´anar contactant amb ells, via correu electrònic, al llarg dels anys per esbrinar si havien aconseguit el seu objectiu.
La idea va sorgir de la combinació de tres factors: fer un petit homenatge a la “mort” de la polaroid –que es va deixar de fabricar al 2009-, establir una mena de pacte o contracte de seguretat amb la gent a qui fotografiaven - similar al que fan els psicòlegs quan s’enfronten a un pacient suïcida i li demanem que si en un moment determinat pensa a treure´s la vida, es comprometi a no fer res fins que arribi l´ajuda d´un professional. Aquesta promesa fa que s’estableixi un vincle entre el doctor i el pacient de manera que la víctima potencial sent que hi ha algú a qui li importa i a qui no pot fallar i hi ha moltes probabilitats que en el darrer moment decideixi romandre en vida en base a aquesta promesa-. Les creadores d’aquest projecte confiaven establir un vincle similar amb els fotografiats i així, donar-los força si en algun moment es cansen de lluitar pel seu objectiu. I en tercer lloc, volien convidar la gent a reflexionar sobre què és el més important de les seves vides, quines són les prioritats. Estimular-los a actuar sobre els desitjos, establint un compromís intangible entre el fotògraf i els fotografiats. Veure el teu “desig” retratat i escrit el fa més real, però a més, queda "enregistrat", de manera que l´individu el té més present i es sent més compromès a no trair-se a si mateix.

Amb el temps, el fet de poder veure l´exposició The Polaroid Project o de poder fer-ne un seguiment a través de la seva web, ens permetrà comprovar que són moltes les persones que aconsegueixen veure realitzats els seus desitjos i això, per força, anima la gent a perseverar per aconseguir els seus somnis. Tot plegat una projecte molt poètic, no creieu?. 

Doncs bé, ha arribat el moment. Aquí va la pregunta de rigor: a tu, que t´agradaria fer abans de morir?



1 comentari :

  1. Per cert... m´agradaria molt tenir una polaroid d´aquestes... No entenc perque s´han deixat de fabricar pequè és una càmera molt especial, amb encant, molt retro...

    ResponElimina