divendres, 2 d’agost de 2013

Hitler, diseñador de coches // Hitler, dissenyador de cotxes?





Flipando. Estoy viendo un documental sobre la vida privada de Hitler con Eva Braun. Terrible ver la otra cara de la moneda del holocausto, la de los opresores. Obscena la falta de humanidad de todos ellos y vergonzosa la frivolidad de la amante de Hitler, que se pasaba el día entero preparando fiestas y filmando episodios cotidianos de su vida al lado del dictador: patinando, bañándose en el mar, haciendo gimnasio, en cenas de gala, esquiando... mientras Europa entera sufría la peor de sus guerras. No hace falta que os cuente nada más del genocidio, porque todos conocemos como empezó, como acabó y los millones de personas inocentes que fueron esterminadas. 

Así que hablaré de una tontería que me ha llamado la atención. La voz en off del documental comenta de pasada, como si todo el mundo ya lo supiera, que el escarabajo - el famoso Volkswagen Beetle - lo diseñó Hitler en una sobremesa con la idea de convertirlo en el coche del pueblo... 

Queeè? En serio?. No me lo puedo creer. El escarabajo de toda la vida, el mítico utilitario que ha conquistado miles de conductores y tiene clubes de propietarios y fans en todo el mundo, el clásico, el icono pop, el coche de culto de los hippies... lo diseñó Hitler?? 

Tecleo rápido en el ordenador para contrastar esta información, y curiosamente descubro que sí, que Hitler intervino en el diseño del Beetle. Aunque cabe decir que ya había un primer diseño básico, que más tarde fue desarrollado por el ingeniero Ferdinand Porsche, recibiendo indicaciones de varias personas, entre ellos Hitler, hasta llegar al diseño definitivo. 

Previamente el dictador había creado una red de autopistas pensadas para unir toda Alemania, la Autobahn, y soñaba con miles de ciudadanos circulando arriba y abajo por aquellas carreteras rápidas. Pero el alemán medio no se podía comprar un coche y por eso pensó que se debía fabricar un "volkswagen" -palabra que significa vehículo para el pueblo-, básico, capaz de transportar dos adultos y tres niños a una velocidad máxima de 100 km/h, económico, manejable, resistente, con buenas calidades y mantenimiento sencillo. También recomendó a F.Porsche que se inspirara en la naturaleza para conseguir una línea bella y aerodinámica. 

Los parámetros del volkswagen estaban definidos mucho antes, pero no fue financieramente viable hasta que tuvo el apoyo del III Reich. En pocos años se convirtió en un vehículo muy popular, pionero del automóvil asequible para la clase media. 

Posteriormente, ha sido el coche que más tiempo ha estado en producción de toda la historia, desde 1938 a 2003,  y se han vendido más de 21 millones de unidades en todo el mundo.Increíble, no ?. El dibujo que aparece en este post se supone que está dibujado a mano por el propio Hitler en una sevilleta. Así que ahora os toca decidir si os sigue gustando el Beetle o si ya no os gusta tanto.


*******

Flipant. Estic veient un documental sobre la vida privada de Hitler amb Eva Braun. Terrible veure l´altra cara de la moneda de l´holocaust. La dels opressors. Obscena la manca d´humanitat de tots ells i vergonyosa la frivolitat de l´amant de Hitler, que es passava el dia filmant episodis quotidians de la seva vida al costat del dictador: patinant, banyant-se al mar, fent gimnàs, de festa, esquiant... mentre Europa sencera patia la pitjor de les seves guerres. No cal que us expliqui res més del genocidi, perquè tots coneixem com va començar, com va acabar i els milions de persones innocents que van ser exterminades.

Així que parlaré d´una bestiesa que m´ha cridat l´atenció. La veu en off del documental ha comentat en un moment determinat,  com si tothom ja ho sapigués, que l´escarabat, el famós Volkswagen Beetle-  el va dissenyar Hitler en una sobretaula amb la idea de convertir-lo en el cotxe del poble... 

Queeè? De Debò?. No m´ho puc creure. L´escarabat de tota la vida, el mític utilitari que ha conquerit milers de conductors i té clubs de propietaris i fans arreu del món, el clàssic, la icona pop, el cotxe de culte dels hippies... el va dissenyar Hitler???

Teclejo ràpid a l´ordinador per contrastar aquesta informació, i curiosament descobreixo que si, que Hitler va intervenir en el disseny del Beetle. Tot i que ja hi havia un primer disseny bàsic, que després va anar desenvolupant l´ingenier Ferdinand Porsche rebent indicacions de diverses persones, entre ells Hitler, fins a arribar al disseny definitiu. 

Val a dir que el dictador havia creat una xarxa d´autopistes pensades per unir tota Alemanya, l´Autobahn, i somiava amb milers de ciutadans circulant amunt i avall per aquelles carreteres ràpides. Però l´alemany mitjà no es podia comprar un cotxe i per això va pensar que s´havia de fabricar un "volkswagen" - paraula que significa vehicle per al poble-, bàsic, capaç de transportar dos adults i tres nens a una velocitat màxima de 100 km/h, econòmic, manejable, resistent, amb bones qualitats i manteniment senzill. També va recomanar a F.Porsche que s´inspirés en la natura per aconseguir una línia bella i aerodinàmica. 

Els paràmetres del volkswagen estaven definits de molt abans, però no va ser financerament viable fins que va tenir el recolzament del III Reich. I amb el pas del temps, es va convertit en un vehicle molt popular, pioner de l´automòbil assequible per a la classe mitja, convertint-se en el cotxe amb més temps de producció en la història (de 1938 a 2003) i del que s´han venut més de 21 milions d´unitats.

 
Increïble, no?. El dibuix que us he penjat es suposa que esta dibuixat a mà pel propi Hitler. Així que ara us toca decidir si us segueix agradant el Beetle o si ja no us agrada tant.

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada