dilluns, 28 d’abril del 2014

Ha arribat la fi del Photoshop a la publicitat?

Darrerament estic fent un macro curs en el qual estic aprenent molt i entre les cosetes que he descobert està el Photoshop: una passada tots els retocs i miracles que es poden aconseguir amb aquest programa del paquet Adobe!.

Això si, una cosa és que utilitzant el Photoshop aconsegueixis uns dissenys fantàstics i unes imatges prodigioses i una altra de molt diferent és que s´utilitzi aquesta eina per manipular la realitat del cos humà i vendre al públic uns físics irreals de mides i corbes impossibles, per tal d´augmentar les vendes d´un producte: aquesta pràctica de retoc d´imatges fins a l´absurd és enganyosa, confón al consumidor, i crea un referent de bellesa i un arquetip - especialment femení- que en realitat ni existeix ni pot existir, a no ser que es recorri a la cirurgia plàstica.

Per això, davant de l´imparable augment de queixes i reclamacions per part d´associacions de consumidors i organitzacions de víctimes de desordres alimentaris, als EEUU s´està confeccionant un projecte de llei, conegut com Truth in Advertising Act, per a regular la utilització d´eines de retoc fotogràfic a l´hora de publicar imatges de models a qualsevol mitjà ja sigui diaris, revistes, en línia, per correu, catàlegs de col.leccions de roba, tanques publicitàries o autobusos.

Amb aquesta llei es pretén controlar la publicació d´imatges de models irreals que contradiuen la viabilitat anatòmica: dones estilitzades com Barbie però amb corbes exuberants, o amb separacions increïbles entre les cuixes -el famós thigh gap-, o amb cintures de vespa pròpia de les heroïnes dels còmics, o amb una pell de porcellana sense plecs ni "imperfeccions" o amb malucs dislocats, o amb braços tan prims i allargats que arriben als genolls de la model... a continuació alguns exemples, si més no, desconcertants:








Què us sembla aquest projecte de llei? Cal legislar per impedir aquest tipus de manipulació d´imatges? 

Evidentment no crec que s´hagi de prohibir l´ús de Photoshop perquè seria una llei d´aplicació complicada i plena d´excepcions, però si crec que, com a mínim, en el cas del retoc del físics de models, seria convenient - i èticament correcte- que els mitjans assenyalessin amb una etiqueta quines imatges han estat "retocades" i quines no. 

Així no ens sentiríem ni estafats, ni enganyats, ni pressionats per un fals arquetip de bellesa que està calant fons en la nostra societat i està fent molt de mal, sobretot entre els adolescents.

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada