dimarts, 30 de desembre del 2014

Adéu 2014

No voldria acomiadar l´any sense penjar una darrera entrada.. Què dir d´aquest any 2014?. Doncs podria dir-vos moltes coses, de bones i de dolentes, perquè a la meva vida hi ha de tot, com a la vida de tothom. Podria explicar-vos qui del meu entorn m´ha fet contenta i qui m´ha decebut. Que exactament m´ha fet feliç i que exactament m´ha llevat la son. Quines coses he aconseguit i en quines he fracassat. Però resulta que no tinc la intenció de convertir aquest blog en un confessionari, i per tant, no penso donar detalls -ni positius ni escabrosos perquè no vull posar-vos les dents llargues ni tampoc fer-vos plorar-.

Així que, a grans trets, us diré que l´any 2014 ha estat un any d´aprenentatge. Un any de descobriments. Un any d´abandonar la meva consolidada zona de confort per anar a la recerca de la felicitat incerta. En resum: l´any 2014 m´he fet gran. 

He descobert que les coses no són mai del tot blanques o negres. I que es pot riure sense ensenyar les dents i plorar sense deixar anar cap llàgrima. 

He descobert que un sol pensament té el poder d´enlairar-te i el poder d´enfonsar-te: tot depèn del teu enfocament. 
He descobert que, de vegades, pagues un peatge molt alt per ser-te fidel, quan sovint, ser-te infidel té, fins i tot, recompensa.

He après que, quan menys t´ho esperes, la vida pot fer un gir inesperat. I he après a confiar.

He après a acceptar, a agrair i a deixar anar, entomant que les coses passen perquè si, que res no és personal i que no, no hi ha cap conxorxa universal per espatllar-te el dia. 

He après que la gent que val la pena sempre hi és i la que no... bé, a qui l´importa la que no?. Ah!. I que tot, tot, tot és millor amb sentit de l´humor.

Així que gràcies a tots aquells que heu compartit amb mi aquests 365 dies. Gràcies per acompanyar-me. Gràcies per ser. I feliç any nou!


dijous, 18 de desembre del 2014

Pessebre nadalenc by Max

¿A què tenies ganes de veure´l?. Doncs aquí el teniu, la nostra representació particular del tradicional pessebre de Nadal. 

Cada any anem afegint una nova figureta -voltem per les fires i les botiguetes fins a decidir quina serà la nova incorporació-. Aquest aquest any fins i tot tenim un lleopard!.

Enguany, també hem fet algunes "reformes" respecte l´any anterior, perquè misteriosament ens havia desaparegut el portal, i el pont del riu, i el pixaner, i el caganer, i les pedretes de colors que l´àvia del Max va recollir a la Costa Brava... Però res. Ja ho tenim solventat i el Max està molt content amb el seu renovat pessebre.










Us agrada?


dimarts, 16 de desembre del 2014

Love yourself . Much, much

"Un rey fue hasta su jardín y descubrió que sus árboles, arbustos y flores se
estaban muriendo.

El Roble le dijo que se moría porque no podía ser tan alto como el Pino.
Volviéndose al Pino, lo halló caído porque no podía dar uvas como la Vid. Y la
Vid se moría porque no podía florecer como la Rosa.
La Rosa lloraba porque no podía ser alta y sólida como el Roble. Entonces
encontró una planta, una Fresa, floreciendo y más fresca que nunca.

El rey preguntó:
¿Cómo es que creces saludable en medio de este jardín mustio y sombrío?
No lo sé. Quizás sea porque siempre supuse que cuando me plantaste, querías
fresas. Si hubieras querido un Roble o una Rosa, los habrías plantado. En aquel
momento me dije: Intentaré ser Fresa de la mejor manera que pueda." 



Nadie es mejor que tú siendo tú. Nadie puede ser tú y tú no puedes ser otra persona. No te machaques por todo lo que no puedes ser porque no está en tu naturaleza serlo, y refuerza tus aspectos positivos, los que te hacen único y especial, los que te diferencian del resto de las personas. 

A menudo no encajarás y quizás creas que estas fallando: puede ser que no te escojan para ese trabajo al que te presentaste, que alguién que te gusta no se enamore de ti o que alguién a quién aprecias no te aprecie tanto como tú a él. Pero esto no significa que tú estes fallando, simplemente significa que esa empresa o esa persona está buscando un perfil distinto al tuyo, otra personalidad, otras características, ni mejores ni peores, sólo diferentes a la tuyas. 

Pero no te rindas. Porque habrá otras muchas otras empresas que si necesitarán específicamente tu talento y habrá muchas otras personas que si se enamoraran de ti o que valoraran tu amistad como el más preciado de los tesoros.  Así que da lo mejor de ti, a tu manera, con tu propio estilo, sin estar pendiente de que hacen o que dicen los demás, porque sólo si estás seguro de ti, si te sientes cómodo en tu propia piel, podrás saborear cada etapa y cada momento de tu vida. 

Y si brillas con tu propia luz, seguro que acabas iluminando a muchas otras personas.

 

¿Todo o nada?


Pensamientos rígidos. Sensación de conmigo o contra mí. O blanco o negro. Todo o nada. Sin grises, sin matices. Porque crees que las cosas sólo pueden estar bien o estar mal. Sin término medio. Y al que se equivoca hay que juzgarlo con dureza. Porque pasas del amor al odio en un microsegundo. Porque piensas que las cosas sólo pueden ser positivas o negativas, sin pararte a analizar otros aspectos. Porque casi todo el mundo te acaba decepcionando. Porque no eres capaz de abrir tu mente, de ser más tolerante, más generoso, para entender que hay otros que tienen opiniones distintas. Pensamientos polarizados. Dicotómicos. Pensamientos estrictos, repetitivos, en bucle. 

¿Eres así o no eres así?


dimecres, 10 de desembre del 2014

Ho Ho Ho, ¿se acerca la Navidad y ya estáis temblando?

Ya está aquí, un año más, ese tiempo de hogares adornados con campanas y guirnaladas, abetos decorados con bolas de colores, calles iluminadas, celebraciones familiares, comilonas y anuncios de juguetes y perfumes. 

Si, ya está aquí y un montón de gente ya está temblando porque la Navidad no es precisamente su mejor época, por muchos y distintos motivos: porque están lejos de la familia, porque hay familiares que ya no están, porque no tienen trabajo - ni dinero- y saben que van a pasarlo mal al no poner regalar a sus hijos todo lo que quisieran, porque son padres separados y no van a tener a sus hijos en esos días especiales, porque acabas de romper con tu pareja, porque no te gusta el consumismo desmesurado y la mercantilización de la Navidad, porque encuentras que no hay motivo para celebrar nada, porque odias las cenas de empresa navideñas y el maldito amigo invisible o directamente porque no te gusta la Navidad.

Y, ¿cómo puedes sobrevivir a la Navidad si está presente en todo lo que te rodea?. Pues la clave está en saber mantener el equilibrio. Si. Encontrar un término medio que te permita llegar a enero fiel a tus principios pero sin necesidad de convertirte en el Sr. Scrooge

Es decir, reúnete con familiares o amigos - no es necesario ser huraño-, disfruta de su compañía, pero tampoco hace falta que te llenes la agenda sin dejar un sólo hueco libre. Aprendre a decir que no. 

Come. Cómete la escudella de la mami que estamos de acuerdo que es inigualable. Y los canelones también. Y si te apetece -sólo si te apetece- invita a alguién a tu casa, pero cocina la cantidad de comida adecuada. No despilfarres. No hace falta que compres el turrón más caro del mundo. No llenes la nevera y el congelador como si fueras un oso a punto de invernar ni cometas más excesos de lo estrictamente necesario -tu salud, tu bolsillo y tu silueta te lo agradecerán-.

Regalos sí, pero sin arruinarte: no compres regalos por encima de tus posibilidades, así que márcate un presupuesto y no te salgas de él. Quién te quiere, conoce tu situación económica y agradecerá tu pequeño esfuerzo y quién no te quiere, no se merece que dejes tu cuenta corriente en número rojos. El amor no se demuestra con regalos caros que no te puedes permitir. Y en cuanto a ti, permítete un capricho, pero márcate un límite - y si puedes, mejor te esperas a las rebajas que apenas faltan unas semanas-.

Y sobretodo, sean cuáles sean tus circunstancias, no le des más importancia a la Navidad de la que realmente tiene: no te amargues pensando que tus Navidades no serán como las que aparecen en los anuncios. No pretendas que todo salga bien o que los días de fiesta sean perfectos. No te fuerces a ser más feliz de lo normal porque la felicidad, querido amigo, no funciona así. Aunque los días festivos aparezcan  señalados de rojo en los calendarios, son días igual a todos los demás días del año. No te tortures ajustándote a un esterotipo que quizás no va contigo. No te castigues si este año tu situación no es la de siempre. Acepta los cambios -da igual si es Navidad o no- porque la vida sigue.

Y si actúas así, si eres capaz de conservar tu objetividad sin atormentarte ni exigirte más de la cuenta sólo porque es Navidad, podrás aprovechar estos días para descansar, relajarte, disfrutar con los tuyos sin las prisas de siempre y llegar a enero con las pilas recargadas.

Venga, que por mi no sea... ¡Feliz Navidad!

diumenge, 7 de desembre del 2014

Tus hijos no son tus hijos


Tus hijos no son tus hijos
son hijos e hijas de la vida
deseosa de si misma.
No vienen de ti, sino a través de ti
y aunque estén contigo
no te pertenecen. 

Puedes darles tu amor,
pero no tus pensamientos, pues,
ellos tienen sus propios pensamientos.
Puedes abrigar sus cuerpos,
pero no sus almas, porque ellas,
viven en la casa del mañana,
que no puedes visitar
ni siquiera en sueños. 

Puedes esforzarte en ser como ellos,
pero no procures hacerlos semejantes a ti
porque la vida no retrocede,
ni se detiene en el ayer. 

Tú eres el arco del cual, tus hijos
como flechas vivas son lanzados.
Deja que la inclinación
en tu mano de arquero
sea para la felicidad.

Kahlil Gibran

divendres, 5 de desembre del 2014

Et paralitza la por als canvis?

Ho va dir Darwin: "No és l´espècie més forta la que sobreviu, ni la més intel.ligent, sinó aquella que respon millor als canvis"

És allò d´adaptar-se o morir. Allò de no ser rígid, ni  amb un mateix ni amb l´entorn. No quedar-te paralitzat quan s´acosten "canvis" -qualsevol tipus de canvi- que saps que afectaran la teva zona de confort, saber reaccionar, ser fort i flexible al mateix temps, com el bambú, no aferrar-te al que sempre has estat o al que sempre has tingut -malgrat que saps que ha arribat l´hora de tancar etapes i d´obrir-ne de noves-.

És normal tenir por als canvis, perquè els humans som reticents a abandonar allò que ens és còmode -perquè és el que coneixem i el que controlem-. Però la vida és una constant transformació que no es deté mai: la natura, les persones, el món, l´univers sencer estan sempre en moviment, canviant, fluint i evolucionant. I, de la mateixa manera, nosaltres, com a individus, no ens podem quedar aturats, perquè també ens transformen, travessem diferents etapes vitals i sovint ens veiem obligats a introduir canvis a la nostra rutina habitual per readaptar-nos: canviar de casa, de ciutat, separar-te, madurar, començar una nova relació, deixar una feina perquè et sents atrapat -o perquè t´acomiaden-, tenir un fill -i després decidir si en vols tenir més-, envellir... 

Els canvis SEMPRE són un repte, una nova oportunitat, però de vegades ens provoquen vertigen i ens envaeix una desagradable sensació d´inseguretat. I sents que si dones una passa més cauràs per un precipici, així que et paralitzes. Com enfrontar aquestes pors?

dijous, 27 de novembre del 2014

Ni instagran, ni fcbk, ni twitter, ni pinterest, ni linkedin... ahora, ELLO


Pues eso. Si quieres estar dónde tienes que estar, ni instagran, ni fcbk, ni twitter, ni pinterest, ni linkedin... tienes que estar en ELLO.

Porque si. Porque es lo más cool y lo más hipster. Muy chupipiruli y muy mainstream. Sólo hay que darle un vistazo a los perfiles de sus usuarios, llenos de barbas, gafas de pasta, diseño y cuidadas fotografías, para darse cuenta de ello.

¿Pero qué ofrece esta nueva plataforma en realidad?. La filosofía de ELLO contempla las redes sociales como un lugar para "conectarse, crear y celebrar la vida" y su leif motiv es "simple, beautiful & ad-free". Fue creada por un pequeño grupo de artistas y diseñadores, como una red social exclusiva, gratuíta, a la que se accede por invitación, sin publicidad y con el compromiso de no vender datos a terceros -porque en opinión de sus creadores, los usuarios no somos un producto que se pueda vender-. 
 
ELLO admite el uso de apodos y no exige el uso de la identidad real; puedes tener followers y también seguir a otros usuarios -como en Twitter-; los contactos se organizan en Amigos y en Ruido; puedes retuitear contenidos de otros -perdón, republicar- y responder a publicaciones de otros. Esta exclusiva red social irrumpió en la red como alternativa a Facebook -sus cifras siguen siendo desorbitantes y continua siendo la red social más grande del mundo, pero no deja de perder seguidores cada día que pasa-.  

Pero si ELLO es gratis y se compromete a no poner anuncios ni a vender datos a terceros, entonces, ¿de dónde obtendrán sus beneficios?. Pues parece ser que se sostendrán económicamente mediante el pago para acceder a diversas funciones adicionales.

Así que ya lo sabes, si quieres estar a la última en redes sociales, ¡ponte a ELLO ya!

"Sainsbury's Christmas Ad" el millor anunci nadalenc del món

Diuen que aquest anunci que us penjo a continuació, de l´empresa britànica Sainsbury, és el millor anunci nadalenc del món d´enguany:




També diuen que està basat en fets reals, partint de la informació extreta de cartes enviades pels soldats britànics, que combatien a la I Guerra Mundial, als seus familiars: el fet va tenir lloc la nit del 24 de desembre, vigília de Nadal del 1914, al front nordoccidental, on combatien en barricades soldats britànics i alemanys. Està documentat que, espontàniament, els soldats rasos d´amdós bàndols contraris, van establir una treva pel dia de Nadal. Van deixar de disparar, van cantar nadales junts, van abandonar les trinxeres i es van saludar i abraçar, van intercanviar regals, van enterrar els seus morts i van jugar un partit de fútbol -aquest detall no queda aclarit del tot perquè hi ha informacions contradictòries al conjunt de cartes que es conserven d´aquest fet-.

Si això és així, tot just ara farà 100 anys.
Si això és així, no entenc perquè, un cop superades les barreres, la treva només va durar el dia de Nadal. No entenc que l´endemà es tornessin a disparar i a matar com a enemics acèrrims, tot i que ambdòs bàndols havia posat cara i nom al seu "enemic". Misteris de la naturalesa humana?.

En qualsevol cas, l´anunci és molt emocionant, toca la fibra... però el millor anunci nadalenc -o no- de tots els temps seria que s´acabessin les guerres, els combats, els estats de setge, les presons gegants com Gaza i la violència en general

I si. Suposo que pensareu que aquest discurs meu és molt simple, molt innocent, molt generalista o fins i tot demagògic, però que voleu que us digui, no em podia estar de dir-ho.



dilluns, 17 de novembre del 2014

Síndrome de Hikikomori

Ja fa uns dies que vaig llegir al diari un article sobre el tema i encara li estava donant voltes quan avui he vist que també en parlaven al TN: parlo de la síndrome de Hikikomori.

En principi, el mot hikikomoris englobaria a adolescents i adults joves que, en trobar-se aclaparats per la societat nipona, en sentir-se hiper pressionats i incapaços de complir els rols socials que s'esperen d'ells, reaccionen aïllant-se socialment. Literalment es tanquen a casa per evitar qualsevol compromís social que no sigui virtual - és a dir, a través de les xarxes socials-. La síndrome es va detectar i es va començar a estudiar al Japó: es va observar que els afectats eren gairebé sempre homes, joves i molt d´ells, fills primogènits, que refusaven abandonar la casa dels seus pares i es tancaven a la seva habitació durant mesos, o en els casos més greus, fins i tot anys. El procés era més o menys igual per a tots ells: joves que comencen a sentir-se tristos, van perdent les amistats fins a quedar-se sense cap amic i es tornen insegurs i introvertits. Alguns ja han finalitzat els estudis i d´altres, els han deixat a mitges; no tenen feina així que passen el dia estirats al llit, dormint, i les nits, veient la tele, jugant a videojocs o navegant per Internet. L´aïllament comença de forma gradual, però va empitjorant amb el pas del temps i cada dia que passa és més difícil que els hikikomori es relacionin amb el seu entorn. Com el peix que es mossega la cua: a mesura que augmenta l´aïllament, més exclusió de la vida social, més complicat trobar feina, més difícil deixar la casa dels pares i més difícil reprendre la "normalitat".

Sonar sona raríssim, però si sou lectors de Murakami no ho trobareu tan estrany, perquè aquest autor ja fa anys que ve retractant personatges d´aquestes característiques a les seves novel.les: joves que viuen en una atmosfera asfixiant de soledat, aïllats socialment, com ara a Tòquio Blues o After Dark.

Però ara, com gairebé tot, sembla que la síndrome s´ha viralitzat i s´estan detectant casos per tot el món digitalitzat. A Barcelona, per exemple, un recent estudi ha diagnosticat amb la síndrome a gairebé 200 persones. D´aquests casos, gairebé el 75% eren homes amb una edat mitjana de 36 anys i la resta eren dones amb una edat mitjana de 51 anys. La majoria d´ells viu amb la família i la meitat tenien estudis superiors. La mitja de temps d´aïllament del casos estudiats és de 39.3 mesos. També s´ha de dir que moltes de les persones diagnosticades amb aquesta síndrome han petit prèviament alguna patologia psiquiàtrica o tenen antecedents familiars d´aquesta índole.

En qualsevol cas, perquè s´està escampant aquesta síndrome psicopatològica i sociològica?. Suposo que el primer que ens ve al cap és la individualització de la societat, la soledat de les grans ciutats i la influència de Internet i les xarxes socials a la nostra vida diària.
 

Però jo penso que, sobretot, el problema principal de la gent jove -i no tan jove- és la manca d´expectatives reals dins aquest nou canvi de paradigma social, cultural i econòmic que estem visquen. Afegint, a més a més, el retard de la incorporació dels joves al món laboral que provoca que molts adults de 30 anys, encara visquin amb els pares. I en el cas dels joves que si troben una primer feina, les condicions laborals tampoc no faciliten l´emancipació -sous massa baixos, contractes temporal, minijobs, jornades inacabables no remunerades-. La formació superior ja no és sinònim de futur i seguretat econòmica i en canvi, cada cop més es valora les persones pel que tenen o pel que guanyen. L´esforç ja no et garanteix cap recompensa. I costa tant fer realitat els somnis que de vegades ens fa mandra fins i tot somiar.


divendres, 14 de novembre del 2014

Practica y aprende inglés de manera distinta: ven al teatro!

Si eres de esas personas que tiene un título de determinado nivel de Inglés -pongamos por ejemplo que tienes el título de nivel Advanced- pero resulta que no sueles utilizar este idioma tan a menudo como quisieras y notas que tu inglés se está oxidando, tienes que ponerte las pilas ya y evitar perder tus conocimientos. Pero ¿cómo?.

Lo más rápido sería que pasaras un larga temporada en un lugar en el que sólo se hablara inglés: el problema es que esta sería la forma más rápida y al mismo tiempo la más complicada, desde el punto de vista económico, de disponibilidad de tiempo, de cargas familiares...

Así que una vez descartada la opción de irte por una temporada al extranjero, te quedan estas otras opciones, mucho más realizables:

  • Apuntarte a una Academia de inglés, a cursos de conversación. Aquí te tocará rascarte el bolsillo. (Ya lo hice).
  • Practicar con algún extranjero que domine el inglés, amigo de un amigo, y que provisional o definitivamente resida en Barcelona. Aquí os tocará tener voluntad, tiempo y buena fé para quedar y para hablar siempre en inglés. (Ya lo intenté).
  • En tu casa, en tu ordenador, ver pelis subtituladas en inglés, o traducciones de canciones que te gustan, o series, o tutoriales gratuítos. Esto requiere mucha fuerza de voluntad por tu parte. (Lo sigo intentando).
  • Ir al cine sólo a ver V.O. O por lo menos V.O.S. -y si son subtituladas en inglés mejor aún-. Yo lo hago y resulta que me encanta ver pelis de estreno en el Icaria. Le da un valor añadido al hecho de "ir al cine"
  • Y aún queda otra opción. Una opción que no se me había ocurrido hasta ahora y que ayer puse en pràctica: ver teatro en inglés, por supuesto con actores profesionales de calidad, nativos y que representan obras atractivas para el público.
Pensaras que es difícil encontrar este tipo de espectáculos, pero no es así: ayer mismo vi la obra de teatro DECADENCE, en inglés, en la Nau Ivanow y por si os interesa, aún es posible verla hasta el 23 de Noviembre.

Me llevé una grata sorpresa, porque los problemas idiomáticos que tuve para entender algunas partes de la obra, se resolvían con el lenguaje visual, el lenguaje corporal y las expresiones faciales de los actores, que bordaban cada uno de los papeles que representaban. Al mismo tiempo, descubrí la compañía EscapadeTheatre -cuyas obras de teatro a menudo son representadas exclusivamente en inglés- y la IPA Productions - compañía profesional de teatro en inglés que viaja por Catalunya y España acercando a los alumnos de Infantil, Primaria y Secundaria, obras de teatro interactivas-.



Así que ya no hay excusas. Si quieres practicar inglés en vivo y en directo sin que te tome mucho tiempo y sin gastarte un dineral, tienes que ver obras de teatro en inglés. Y además, conocerás gente muuuy interesante...

dimecres, 12 de novembre del 2014

10 Manaments per deixar d´amargar-te


Segurament, si de petita anaves a una escola de monges, et van fer aprendre de memòria els 10 Manaments de la Llei de Déu. Es suposa que si seguies amb pulcritud aquests manaments, t´asseguraves l´entrada al regne dels cels. 

Però han anat passant els anys i potser ja no creus en la vida més enllà. I no només això, tampoc has acabat d´aconseguir el desitjat equilibri emocional a la teva vida terrenal, i això t´atabala... Doncs no et preocupis més, perquè a continuació et deixo uns nous 10 Manaments que t´ajudaran a sentir-te millor: són 10 consells que et serviran per deixar d´amagar-te la vida a tu mateixa, publicats al llibre "Dejar de amargarse para Imperfectas". Aquests 10 manaments són:


1. Desterraràs del teu imaginari el "no puc".

2. Eliminaràs el "filtre negatiu" amb el que, massa sovint, enfoques tot.

3. T´activaràs -i deixaràs el mòbil apagadet de tant en tant-.

4. Deixaràs de comparar i comparar-te.

5. Acceptaràs la incertesa -com a estat tant o més natural que la seguretat- i gaudiràs el present.

dimarts, 11 de novembre del 2014

BERLIN


A mi la ciutat de Berlín m´encanta  -no, no sóc hipster- i us recomano que quan tingueu temps i diners, la visiteu, perquè és una ciutat de contrastos, testimoni d´episodis gloriosos i terribles per igual. Pel seu paisatge urbà, per la seva modernitat, perquè és una ciutat avantguardista, referent de la cultura europea al segle XXI. És també una ciutat viva, en constant transformació, suggerent, "okupada", atrevida... i s´ha convertit en un dels destins turístics més demandats.

En passejar pels seus carrers, sents el pes de la història al teu damunt, i et venen a la memòria les desenes de pel.lícules i de llibres que has vist i llegit i que tenien aquesta ciutat com a escenari. I penses en les guerres mundials i en l´absurda guerra freda.

I et topes amb el que queda del Mur -que va arribar a fer 144 km- i flipes imaginant les mil i una històries esfereidores que van tenir lloc al Berlín dividit, primer en quatre parts i després en dues -pensa que ara ja fa 25 anys que va caure el Mur, el 9 de novembre de 1989 : si vols saber més sobre aquest esdeveniment històric, aquí podràs conèixer algunes curiositats -.

Berlín artístic, Berlín del disseny, dels museus i dels festivals. Berlín unió d´orient i occident. Berlín innovador, lliberal, i a voltes decadent... Sense adonar-te la ciutat t´atraparà, magnètica. I al mateix temps, potser sents que et pertorba, que et provoca certa confrontació interna pel seu recent passat.

Has d´anar a Berlín!


diumenge, 9 de novembre del 2014

Embargando sin piedad

"¿Quieres Cambiar de Coche? Aprovecha la Ocasión y Encuentra COCHES EMBARGADOS de todas las Marcas y a un Precio Increíble". Buf. Leo este anuncio y se me ponen los pelos de punta. Pero, ¿de verdad alguién percibe como valor añadido en la compra de un coche que previamente haya sido embargado a otra persona y por eso lo destacan en este anuncio?.

No sé lo que os parecerá a vosotros pero a mi me parece un anuncio de muy mal gusto; y da mal rollo imaginar qué triste historia se esconde detrás de cada automóvil embargado, porque que yo sepa, a nadie que le vayan bien las cosas le embargan el coche.

Y encima lo comento con la persona que está a mi lado en este momento y me dice: "Hombre, si son embargados, serán mucho más baratos". 

¿Ah, sí?. ¿Eso es lo único que se te ocurre?. Pues yo te diré que con los tiempos que corren - y a pesar de que es cierto que hay personas corruptas, que viven estafando a diario-, es más cierto todavía que muchísimas personas, tan normales y corrientes como tú y como yo, lo están pasando realmente mal.

Y por si no lo sabes, te diré que según las estadísticas europeas, en España, 1 de cada 3 niños -o sea, 2,7 millones- viven en la pobreza absoluta o en riesgo de exclusión. Y este mismo informe señala que el nivel de pobreza infantil ha crecido un 28% entre 2008 y 2014. Y si estas cifras ya son obscenas por si solas, aún es más inmoral saber que hace unos días, algunos diputados del Partido Popular se mofaron en el Congreso de la pobreza infantil.  

Y quizás tú me digas que si los padres de estos niños trabajaran o trabajaran más, podrían pagar las deudas contraídas con los bancos y sus hijos no sufrirían esta situación. Pero entonces yo te diré que dónde demonios vives tú. ¿De verdad crees que si estos padres encontraran trabajo, con la baja calidad de los nuevos empleos - precariedad, temporalidad, salarios bajos - podrían escapar de la pobreza?. El número de personas que trabajan y aún así son pobres aumenta día a día. ¿O pensabas que con los minijobs, los trabajos temporales o los salarios mínimos podía subsistir una familia entera?. La proporción de trabajadores que no supera el salario mínimo se ha duplicado desde 2004. Y no te digo nada de la gente que cobra parte de su salario "en negro".

En fin. Que si. Que puede ser que un piso embargado por un banco resulte más barato para el comprador final, pero os aseguro que el Banco o la Caja de Ahorros ha cobrado dos veces por él, además de dejar a una familia en la calle sin hogar. Y recuerda que si eres neutral en situaciones de injusticia es que has elegido el lado del opresor.


divendres, 7 de novembre del 2014

Ex cómplices

Pues no. Ya no somos cómplices. Y probablemente jamás volvamos a serlo.

Porque ya no nos hacen gracia las mismas cosas. Ni sincronizamos nuestras miradas al evocar los mismos recuerdos antes de estallar en carcajadas. Ya no reímos juntos. Ya no me gustan tus silencios. Y en tus palabras de doble sentido ya no vislumbro atisbo alguno de ironía elaborada: sólo observo en ellas maldad. Y envidia mal disimulada.

Ya no me atrae tu manera de moverte por el mundo cómo si todos te debiéramos algo. Tus comentarios están siempre fuera de lugar y tus bromas no me parecen graciosas. Discrepo de todas tus opiniones, de todos tus pensamientos y de tu facilidad para traicionar. No me gustan tus ideas, ni lo que lees ni lo que escribes.

Ya no soporto tus manos de uñas mordidas. Ni el tono de tu voz. Ni cómo abres la boca al sonreír, mostrando tu insignicante campanilla rosada. Tampoco me gusta tu piel lechosa salpicada de lunares. Ni tu mirada acuosa. Ni tu pelo ensortijado que siempre parece seco aún cuando estés nadando en el mar. No me gusta tu olor. Ni tus vestidos. 
Ya no me gustas más.

Ya no somos cómplices y no volveremos a serlo jamás.


dijous, 6 de novembre del 2014

Época de cambios



"Hoy me he levantado con un salto mortal"... Bueno, tanto como salto mortal no, pero me he levantado con unas ganas locas de ordenar ropa, bolsos, fotos, papeles y documentos varios. Y, ¿por qué?. 

Pues exactamente no tengo ni idea pero creo que tiene que ver con el cambio de estación -aunque el otoño oficialmente llegó hace tiempo es ahora que por fin notamos que acabó el verano- y con el cambio de la luz -ahora amanece y anochece muuuy pronto-. Porque a mí, el frío de las calles me invita al recogimiento y a la reflexión interior -aquella que te ilumina mientras tomas una taza calentita de chocolate o te acurrucas bajo una manta-.

Y resulta que todos estos cambios exteriores me empujan, sin ser consciente, hacia una renovación interior, supongo que con el objectivo de ser más y mejor cuando llegue la primavera. Los cambios exteriores me recuerdan que yo también puedo cambiar y me reactivan las ganas de dejar atrás de una vez por todas las "cosas" inservibles que ya no quiero que me acompañen nunca más en mi camino -y sí, lo habéis adivinado, este "cosas" engloba a todo y a todas aquellas personas que ya no me interesan por ser tóxicas o directamente, malas personas que no me hacen ningún bien-.

Así que os escribo rapidito desde mi escritorio recién ordenado -parece increíble- porque estoy a punto de salir a tirar al contenedor dos bolsas de basura bien llenas de "cosas" que ya nunca más necesitaré ni nunca echaré de menos. 

Adiós basura, adiós.

 

dimecres, 5 de novembre del 2014

Sábado por la noche en el Raval de Barcelona


Doce de la noche más o menos. Salgo de un concierto en el Gipsy Lou del Raval de  Barcelona   y estoy en la calle esperando a que salgan los demás, mientras hablo con una chica que acabo de conocer, que se llama Calla y es polonesa, aunque ya lleva más de un año viviendo en Barcelona. Los porteros del local nos indican que nos movamos de delante de la puerta porque algunos vecinos, molestos por el ruido, suelen tirar cubos de agua con lejía. Así que nos alejamos un poco de allí y nos esperamos en la esquina de la calle, por donde ahora mismo no pasa nadie.

De repente, sin haberlo visto venir, se me acerca un chico a menos de 30 centímetros de mi cara y me pide un cigarro. Me ha pillado por sorpresa y doy un brinco. Y rápidamente le contesto que no. Primero porque no tengo. Segundo porque aunque tuviera no tengo porqué dar tabaco a desconocidos/as que me asaltan por la calle y tercero, porque aunque tuviera el bolso lleno de paquetes de tabaco, a medianoche, en una esquina solitaria y con el susto que nos ha dado - a la chica que acabo de conocer y a mi-, tampoco me apetecería demasiado abrir el bolso y ponerme a rebuscar en él, porque eso significaría quitar la vista del chico, que está muy pero muy cerca de mí, cuando resulta que mi cuerpo entero se ha puesto en estado de alerta a raíz del susto. Como detalle os diré que el chico es negro. Pero a mi me importa un pepino si es negro, blanco o amarillo. Me importa poco a qué tribu urbana pertenece, si va moderno o trajeado, si es nativo o inmigrante: no me gusta que me asalten en la calle y quiero que se separe de nosotras ya, porque sigue estando demasiado cerca de mi. Me siento invadida.

dilluns, 3 de novembre del 2014

Microcuento "Noviembre"

"Llegó noviembre. Y con él, creyó que llegarían también las buenas noticias. Y las risas. Los besos de antes bajo la manta. Y que habría suficientes monedas para comprar castañas calientes. Pero se equivocaba... 

Porque arrastraba la tristeza de antaño cosida a sus ojos. Y noviembre no sería distinto, si ella no cambiaba primero."





dimecres, 29 d’octubre del 2014

"10 Hours of Walking in NYC as a Woman"

Hollaback!, organización sin ánimo de lucro que persigue erradicar el acoso sexual de las calles de los EEUU -y que actualmente ya cuenta con plataformas en muchas otras ciudades del mundo-, grabó durante 10 horas a una chica vestida con camiseta y pantalones negros caminando por la ciudad de Nueva York para demostrar qué tipos de acoso te acechan por las calles de la Gran Manzana. 

Te horrorizará saber que durante estas horas de grabación, la joven actriz que protagonizó el experimento recibió más de 100 muestras de acoso de tipo sexual -sin incluir en esta cifra los guiños de ojo o los silbidos- y que en la grabación es posible captar la incomodidad, la inseguridad, incluso el miedo, que sintió la protagonista del vídeo -a pesar de tratarse de una actriz contratada para este fin-.

Y no sólo eso, la propia organización ha denunciado a través de Twitter que la actriz ha recibido, a través de Internet, amenazas de violación.

Increíble. Repugnante. Triste. Humillante. ¿Y nos pensábamos que las cosas estaban cambiando?. 


Mira este vídeo y dime qué opinas.


dissabte, 25 d’octubre del 2014

Casament o espectacle?

" Qué se le dice al novio: tío bueno, tío bueno, tío bueno... Qué se le dice a la novia: guapa, guapa, guapa". Flipo. Em quedo petrificada. Sento vergonya aliena. Cada dissabte al matí que, per casualitat, passo pel davant de l´ajuntament de la meva ciutat em quedo al.lucinada. No m´ho puc creure.

La gent crida com bojos quan surten els nuvis de la Casa Consistorial. Llencen arròs o pètals de rosa -fins aquí tot molt tradicional-. Toquen botzines com aquelles que porten els aficionats als camps de futbol. O directament, com els d´avui, es converteixen en típiques animadores de rugby, de les que surten a les pel.lis americanes, i comencen a entonar cançons inventades per a l´ocasió o a victorejar la parella de nuvis. "Hip, hip, hurra". I la gent que passeja s´atura a mirar-s´ho. I com que la plaça de la vila és quadrada i té uns quants bancs, i la porta de l´ajuntament queda el bell mig de la plaça com si es tractés de l´escenari principal d´un teatre, sempre hi ha gent espectadora que observa l´escena com si estigués a les grades d´un circ. Perquè mira que l´espectacle és realment esfereïdor!

I jo ho sento però no ho entenc. Jo no m´he casat per pura convicció -no penseu que mai no m´ ho ha demanat ningú-. No m´he casat per diferents motius, però un d´ells és que no m´agrada ser la reina de la festa. Ni que la gent em cridi "guapa" al mig del carrer. I menys encara anar disfressada de princesa i maquillada com una actriu de cabaret.

Per què a més a més, als casaments, des del meu punt de vista, gairebé sempre les dones són les que sortim més mal parades, estèticament parlant, tant si ets la núvia, com si tens el privilegi de ser dama d´honor o ets una convidada més: què fàcil és caure-hi de quatre grapes i vestir-te amb un vestit llarg de ras de colors llampants, o un escot de vertigen que no llueixes mai i pujar-te a unes sabates de taló amb plataforma que et fan caminar d´una manera estranya, com un ànec marejat, o anar maquillada com un lloro.. I anant amb aquesta pinta tan poc habitual en tu, em sap greu però és molt difícil no semblar garrula o hortera. És mooolt difícil no semblar-ho, perquè hi ha una primíssima línia que separa el fet d´anar mudat de l´anar disfressat, i no sé per què, les dones travessem aquesta línia amb facilitat quan es tracta d´anar a un casament. Els homes no ho fan això, vull dir que em semblen molt més discrets que nosaltres. Per què ho fem?. Per què ens guarnim com un paó i despleguem tots els nostres recursos en un sol dia com si no hi hagués cap més ocasió per lluir-nos?.

De totes maneres, com que mai no es pot dir d´aquesta aigua no beuré i la vida dóna moltes voltes, si algun dia em trobés en aquesta tessitura, faria algunes coses diferents. Per començar no em casaria públicament al mig del carrer del Mar ni em faria les fotos al mig de tots els vianants que passegen o surten a comprar. Tampoc aniria vestida de princesa, més aviat em posaria un vestit de tavernera medieval -posats a disfressar-nos que em senti còmoda i sexy a l´hora, i a mi les princeses, com que no, com que no em semblen sexys-. Convidaria poca gent i els exigiria un mínim code dress -res complicat, perquè només els demanaria senzillesa si us plau-. I em casaria en un entorn més íntim, potser una platja o una terrassa a la muntanya -ho sé, això tampoc no és original perquè en qüestió de casaments tot està inventat-. I sobretot, sobretot, sobretot, demanaria als convidats que no es deixessin endur per l´eufòria del moment i que no es posessin a cridar com a bojos. Ni a tocar botzines. Ni a enlairar-me mentre jo intento que no se´m vegin les calces.

Digueu-me reprimida, però no ho sé. Penso que no cal fer del teu casament un espectacle burlesque. De veritat no cal, gràcies. 



dimecres, 22 d’octubre del 2014

Boa mistura: street art con sentimiento


Pasos de cebra con mensaje tipo "Perdona rápido, agradece lento" o "No hay imposibles, sólo improbables" o "Te comería a versos". Mensajes escritos en columnas, tipo "Respira el momento". Mensajes que embellecen aún más las playas. Lonas de colores que adornan un patio interior. Cúpulas que parecen paraguas brillantes. Fachadas coloreadas que cambian por completo la imagen de un pueblo. Suelos que se tiñen de todos los colores del arco iris. Bloques de pisos que se convierten en paleta de pintor.

¿Y quién está detrás de todo este fantàstico y emotivo street art?. Pues se trata de Boa Mistura, un equipo multidisciplinar, formado por arquitectos, ilustradores, diseñadores, etc, nacido en Madrid a finales de 2001, cuando se conocieron pintando graffitis por las calles de su ciudad. Y desde entonces, sus proyectos han visto la luz en Sudáfrica, Brasil, México, EE.UU, UK, Georgia, Argelia, Noruega, Reino Unido, Serbia o Panamá.

El término, "Boa Mistura”, viene del portugués “Buena Mezcla”, y con este nombre de grupo se hace referencia a la diversidad de formaciones y puntos de vista de cada uno de los componentes de este equipo de artistas. Con su trabajo, Boa Mistura pretende transformar la calle y los espacios públicos, creando vínculos entre las personas, y a mi parecer, lo están consiguiendo. ¿No opináis lo mismo?






















dimarts, 21 d’octubre del 2014

48 h Open House Bcn: arquitectura, arquitectura i més arquitectura



Aquest cap de setmana, 25 i 26 d´Octubre, no ets pot perdre les 48 h Open House Barcelona: aquesta iniciativa va començar a Londres a l´any 1992 i des d´aleshores diverses capitals del món s´han anat apuntant a la celebració d´aquest esdeveniment. I en què consisteix aquesta proposta? Doncs bé, es tracta d´un cap de setmana de portes obertes a més de 160 edificis de Barcelona - tots ells de diferents estils, edat, tendències i tipologies- completament de franc.


Així doncs, aquesta cinquena edició del festival de l´arquitectura és una nova oportunitat de veure els edificis de sempre des de dins, descobrint i valorant, des d´una perspectiva diferent, el valor d´un espai ben dissenyat i ben construït. I sense rascar-nos la butxaca -cosa que s´agraeix en els temps que corren-. L' Estació de França, l'Arc de Triomf, el Pavelló de la República, els pisos de Canyelles, la Fabra i Coats, l'edifici Media Pro, la Universitat de Barcelona... aquests són alguns dels edificis que podràs visitar enguany a les 48h Open House Barcelona

I no et preocupis, si no saps quins edificis veure, perquè Arxius d´Arquitectura a Catalunya ha fet una petita i variada selecció per ajudar-te en la teva tria -la trobaràs al seu perfil d´instagram @arxiusarquitectura.

Així que ja ho sabeu, tots aquells que aquest cap de setmana no teniu un compromís ineludible amb la Festa dels Súpers a l´anella olímpica del Parc de Montjuïc, ja teniu un pla alternatiu la mar d´interessant.

dilluns, 20 d’octubre del 2014

Roma es amor al revés: principio y fin

A estas alturas todo el mundo sabe que amor al revés es Roma. Y casi seguro que todo el mundo ha visto la película de Davind Fincher "El curioso caso de Benjamin Button", basada en un relato del estadounidense F. Scott Fitzgerald y protagonizada por Brad Pitt. O bien ha leído "El regresivo", uno de los relatos de Manuel de Pedrolo en Trayecto Final -libro que me fascinó hace ya unos cuantos años-.

Y, ¿por qué os explico ahora todo esto?. Pues porque acabo de ver este vídeo y me doy cuenta que las narraciones contadas al revés siempre me han llamado la atención: la alteración del orden cronológico de las historias, el hecho de observarlas justamente al revés,  me desconcierta y me inquieta a partes iguales. 

Más aún cuando parece que en realidad  el orden no importa y que, empieces por donde empieces, inicio y final vienen a significar lo mismo: en un principio o cuando nos llega el fin, siempre estamos solos.